Wednesday, February 1, 2012

TRY & ERROR


assalamualaikum...


post ini sekadar nk share pengalaman aku ''try&error'' about susu my darling rayyan..yes sorry rayyan...

okey..masa aku pregnant dlu mmg tak pernah skip susu..dan hubby pn selalu ingakn utk minum susu..for our baby jgk kn...siap dia bancuhkn..tp mmg xmasuk klu xde perasa..so,hubby beli anmum materna coklat..dan kalu gi check up kt hospital damai,selalu dpt free anmum nie,smpai skrg pn ada lebih lg...yg ni boleh masuk gk la walaupon agak kelat di tekak..sememangnya aku ni dri kecik xsuka susu...tp fikirkn baby lh ye...
so,jgnlah skip susu ye..sbb ada jgk sesekali aku xminum susu dan nk tido kaki kejang !! seriously xblh tido,sakit tau...smpai aku tido bantal buh kt kaki bkn kepala...
-------------------------------------------------------
selepas deliver baby kt Damai service hospital november last year..diorg susukn darling rayyan dgn ANMUM jgk...dn doctor ckp klu bby ok,just keep going ngn anmum infacare rumusan bayi..so,dptlh free susu ni 2kotak..yeeaayyy...tp byk lg hospital kasi (NAN1PRO,ENFALAC A+,NESTLE,)tp doctor more suggest anmum cz tnpa gula...
so,aku susukn rayyan ngn anmum masa brpantang tu,sulam2 ngn susu bdn..but,mkin lama rayyan dh mula refuse anmum..hnya nk susu bdn..sggup berlapar xmo anmum..ada yg ckp bby xmo sbb susu xde gula,xsedap..tp aku biar je anak aku minum sk,smpai tetiba rayyan muntah stiap kali mnyusu...penah susu keluar ikut hidung...ya Allah takotnya aku...kna lh take action kn..
-----------------------------------------------------------
lepas rayyan selalu muntah2 tu aku tukar susu pd DUMEX pulak,sbb masa tu tgh brpantang kt kedah,mmg ssh la klu nk try susu pelik2 ni kn..makcik2 hubby pn suh try dumex dulac sahaja...then aku try la kn..rayyan xde masalah mnyusu...
then after 2weeks lps tu rayyan start susah berak,sakit perut,menangis mlm..adooiii..mmg haru la aku kn..nasib lh time tu dh kt kl kn..so abah ckp anak aku ni xkenyang+lapar sbb tu dia menangis..errmmmm...dh la susah berak plak tu...kna lh tukar susu lg...

-------------------------------------------------
so,aku xmo lh anak aku jdi bahan ujian kn..aku gi la KPJ TAWAKAL bahagian pakar kanak2..jumpa DR.SHEILA...then dia ckp seriously dlm perut anak aku byk bunyi(masuk angin)..mgkin sbb selalu menangis smpai masuk angin...again ksian rayyan...

pastu dr sarankn try NOVALAC AC utk rayyan..and tawakal kasi free sample 1tin uk try&error...Alhamdulillah mmg rayyan sesuai n xde nangis2(kenyang lh tu kn)...
tapi,ini susu mahal la pulak dan agk susah nk cri sbb xbyk tmpat jual..so,memikirkn utk jangka masa panjang baiklah crik susu yg sng crik kn...but nk cri yg khasiat nya lbh kuang sama mcm novalac ac nie...

------------------------------------------------------------
lps tu,officemate hubby(hana) suggestkn utk try S26 GOLD...memandangkn dia pn bg s26 for her baby mikail & rayqal...one of my custemur pn pakai s26 for her little girl..
abah and mama pon suh guna s26 sejak awal lg sbb akish a.k.a maksu kitty dlu minum s26..
maka itu,demi anak trcinta ty la pulak S26 gold...rayyan ok mnyusu xde muntah2,berak senang,xde nangis and kenyang..Alhamdulillah...so now,mmg rayyan maintain with s26 shj..lg 2week nk masuk 3bulan dah...skrg pon bdn semangat kemain lg..demi anak trcinta kn ;)


No comments:

Post a Comment